SUNDHED OG CYKLING HÆNGER SAMMEN

Det kommer næppe som nogen overraskelse at sundhed og cykling hænger sammen.

I Herlev kommune har de bare dokumenteret det. Det gør de i forbindelse med at kommunen aktivt gik ind i et projekt med at erstatte borgernes biltransport med elcykel fra 2012. Borgerne tilbydes i 3 måneder at låne en elcykel på betingelse af at de lader bilen stå i de 3 måneder og tager elcyklen i stedet. Inden udlånet af elcyklen tilbydes borgeren en sundhedstest både før og efter udlånet i form af en Body Age-test, en måling af hvor gammel ens krop er. Det er en forholdsvis grundig test hvor forskellige fysiske funktioner bliver målt efter.

Testen vil i reglen vise at kroppen er nogle år ældre end man fysisk er. F.eks. at kroppen er 46 år mens man kun lige har rundet de 40 år.

Når de tre måneder er gået skal man så igen igennem en ny body age-måling.

Har borgeren har cyklet mindst 3-4 gange om ugen har testen vist at kroppen er blevet yngre – mindst 1 år og i enkelte tilfælde helt op til 4 år.

Projektleder Jesper Toft kan fortælle markante historier om ændringer. Eks. om kvinden med KOL der før cyklingen måtte holde pauser når hun skulle op af trappen til hendes lejlighed på 3. sal men som nu går op uden pauser, eller om en buschauffør, der altid havde kørt i bil til og fra arbejdet og opfattede sig selv som inkarneret bilist, men som blev overbevist om til at cykle i fremtiden så meget, at han solgte sin bil! Han havde cyklet mindst 5 dage om ugen og kroppen var blevet 4 kropår yngre.

I kommunens sundhedsafdeling, der stod for udførslen ad bodyage-testen, har man kunne konstatere at tilbuddet til borgerne om at kunne låne en elcykel i tre måneder har betydet, at de er kommet i kontakt med en helt ny type borgere end de borgerne, der traditionelt bruger sundhedsafdelingens mange tilbud. Generelt har motivationen for at ville låne en elcykel i 3 måneder hovedsagelig været af sundhedsmæssige årsager med kun en mindre gruppe, hvor motivationen var f.eks. miljø eller lignende.

Høje-Taastrup kommune er deltager i Test-En-Elcykel projektet som ligner projektet i Herlev, som i øvrigt også har dannet model for Test-en-elcykel projektet. Forskellen er at i Høje-Taastrup er der kun krav om tre ugentlige cykeldage og så foretages der ikke måling på hvorvidt sundhedstilstanden forbedres.

IMG_0149