Forbrugerrådet og Miljø- og Energicentrets reparationsværksted i tæt dialog

Reparationsværkstedet på Miljø- og Energicentret havde torsdag den 10. marts besøg af 6 medarbejdere fra Forbrugerrådet Tænk. De kom fordi de godt ville inspireres forud for en kampagne, de kører i april til juni med fokus på reparation.

De havde en række spørgsmål med sig, hvor de godt ville vide hvilke problemer som folkene på værkstedet støder ind i, når de godt vil sætte tingene i stand i stedet for at kassere det. ”Hvor er det I har problemer med at få fat på reservedelene?” ,”Hvad er det typisk for ting der går i stykker?”, ”Hvilke produkter er det som I slet ikke kan åbne og reparere?”. ”Hvor lang tid holder de forskellige TV-produkter før de skal repareres?”.

Fra Miljø- og Energicentret presser de på for at Forbrugerrådet skal komme i gang med at teste elektroniske produkter for holdbarhed, for reparationsegnethed, for mulighed for at skaffe reservedele. Gæsterne fra Forbrugerrådet var helt enige i behovet, men gav også udtryk for at det er nemmere sagt end gjort at få øget omfanget af testningerne, da deres test foregår i samarbejde med en række andre forbrugerorganisationer i Europa, og således kræver en større kapacitet og økonomi.

De gav hinanden håndslag på at ville hjælpes ad med at gøre en indsats for at vilkårene for reparation bliver bedre. Det reparationsfremmende arbejde vil foregå i regi af Reparationsnetværket som er et landsdækkende netværk, der har til formål at styrke reparation i Danmark.

Der var stor lydhørhed og interesse da seks medarbejdere fra Forbrugerrådet Tænk var forbi MEC den 10. marts 2016
Der var stor lydhørhed og interesse da seks medarbejdere fra Forbrugerrådet Tænk var forbi MEC den 10. marts 2016