Borgerskolen som det gode bæredygtige eksempel

Borgerskolen i Taastrup er ved at udvikle sig til en mønsterskole. Et eksempel på, hvordan er folkeskole er, når den er bedst.

Et helt centralt område i skolens hverdag er forståelsen for miljøet og bæredygtigheden som det alle kan samles om – den fælles fremtid, der er truet.

Det så man f.eks. da skolen den sidste torsdag i september slog dørene op for at forældre og andre interesserede kunne se og høre om hvad eleverne havde fået ud af undervisningen. Det var imponerende. De har arbejdet med madspild, affaldssortering, regnvandsgenbrug, spildevandsrensning, økologi og egen produktion af fødevarer for bare at nævne nogle af områderne. Der er ikke bare tale om overfladisk efterplapren. Eleverne var engagerede og vidende og glade for at fortælle det videre, som de har lært.

En indsigt og forståelse som giver håb for fremtiden.

Hvor mange af de gode ideer der bliver omsat til virkelighed på skole og lokalsamfund kan man kun gisne om, men sikkert er det at hvad angår økologi og dyrkning af grøntsager, så bliver det ikke bare ved snakken. Skolen har inddraget et areal bag skolen til skolehaver, hvor der som det seneste nu også er etableret et hønsehus. Dette område passer eleverne som en del af deres undervisning og det umiddelbare indtryk er at netop nærheden til jorden og grøntsagerne tænder et engagement som bærer ved langt ud over skoletiden.

Helt centralt er en engageret skoleledelse og engagerede og passioneret personale. Det har skolen og det er det, der driver. Forhåbentlig til inspiration for andre skoler og til opmuntring for politikere der ser at gode lærere skal man passe godt på.

Kübra og Azra kunne fortælle om hvordan de mener Borgerskolen skal stramme op med at kildesortere affaldet.
Jesper fra SFOen og Marianne fra skolen er centrale folk for hvad angår skolehaven