Netsvindel åbner for mere lokal handel

”Intet er skidt uden det også er godt. ”

Først det der er skidt. Alle har oplevet at nogen har forsøgt at svindle på nettet. Oprindelig med de såkaldte Nigeria-breve, der fortalte om en rig onkel der var død og som gerne ville donere 180 mio kr. Du skulle såmænd kun lige aflevere dine bankoplysninger. Det var dog forholdsvist gennemskueligt selvom flere faldt i fælden.

Som tiden er gået er svindlerne blevet stadig mere raffinerede. F.eks. at tilbyde dig mærkevareprodukter med markant nedsat pris og store rabatter og porto dækket. De kan være sværere at gennemskue, for det kunne jo faktisk godt være rigtigt. Ikke desto mindre har stadig flere oplevet en raffineret svindel her.

Ifølge det kriminalpræventive råd blev 157.000 danskere i 2021 udsat for netsvindel, og tallet er stigende. Før var det primært ældre, der blev svindlet, men i dag er det i alle aldre.

De svindeludsatte har f.eks. afleveret deres bankoplysninger og venter så bare på at den bløde pakke skal dukke op. Du rykker og får måske svar om, at det er forsinket -hvis de altså får svar. Der dukker stadig ikke noget op, men pengene er trukket. Drøn-ærgerlig, men jeg var jo også bare naiv. Det var jo for godt til at være sandt.

Glad bliver du hvis det efter alle anstrengelser viser sig at de da heller ikke har trukket pengene. MEN her advarer Christina Vejlø, trendanalytiker  til Netmediet Zetland: – Det er måske det allerværste, for de har jo dine bankoplysninger. Dem kan svindlerne så bruge senere og så pludselig en dag, et halvt år efter, er din konto lænset. Danskerne er særligt udsatte. Dels er vi et af de mest digitaliserede lande og så er vi mere tillidsfulde – også i forhold til nethandel.

Den stadig stigende brug af kunstig intelligens gør det stadig mere svært at skelne mellem de hæderlige udbydere og svindeludbyderne. Det kan være, at der er sat et enkelt bogstav i den URL der henfører til netudbyderen, der typisk udgiver sig for at være dansk eller i hvert fald europæisk, men som regel er kinesisk. Langt væk til at kunne stå til ansvar.

Den gode vinkel

Nu er vi kommet til den gode vinkel på den omsiggribende og stadig mere raffinerede netsvindel. Vi skal IKKE gå på kompromis med vores tillid. Vi skal IKKE være bange for hvorvidt vi får det vi har betalt for. Vi skal i langt større omgang kunne se den i øjnene som vi køber vores varer fra. Vi skal handle lokalt.  Det kan godt være at skoene, tøjet, haveredskaberne, kosttilskuddet osv. er dyrere hvis du køber det i en fysisk butik, men du får det, du betaler for. Du undgår at ærgre dig over at det du ønskede aldrig kom og du undgår usikkerheden hvorvidt nogen kan misbruge dine kontooplysninger – og du undgår at skulle være mistænksom for hvorvidt du bliver snydt.

En måske ikke helt uvæsentlig sideeffekt: hvis vi i stigende grad får dæmpet vores nethandel og lægger indkøbet i en af de butikker der endnu ikke er lukket, så styrker vi lokalsamfundet.

Der er da heldigvis stadig mange hæderlige nethandelsvirksomheder, og der er da flere lokale handlende der lever højt på at udlevere pakker til de nethandlende. Ikke desto mindre er tendensen der: de mindre butikker ikke kan klare sig i nethandels-konkurrencen og lukker – og det beklager vi alle. Måske kan vi gøre noget ved det.

Bragt i Sjælandske Nyhedsmedier 2024-05-17

Kan den omfattende nethandelssvindel ende med at flere lægger deres handel lokalt – f.eks. i Taastrup Hovedgade.

Skriv en kommentar