Vi har god grund til at glæde os over at antallet af tilskadekomne i trafikken falder – i hvert fald for dem, der kører bil. Ifølge Vejdirektoratet mistede 155 danskere livet i trafikken sidste år og det er – sammen med 2022 – det laveste i nyere tid. Kun glædeligt.
Mindre glædeligt er det at antallet af cyklister og fodgængere, der dør eller kommer alvorligt til skade i trafikken stiger. Ifølge Vejdirektoratet blev i 2023 37 cyklister eller fodgængere dræbt i bytrafik. 11 bilister mistede livet. I 2019 var de tilsvarende tal 35 og 14.
Meget kan tyde på, at hvis vi skal have sænket antallet af trafikofre, så skal vi fokusere på cyklister og fodgængere. Sådan siger Cyklistforbundet, der pt. har en kampagne kørende for at hastigheden skal sænkes til 30 km i byerne. Eller rettere at udgangspunktet er 30 km, men at hvis der er særlige forhold, vil man lokalt kunne hæve hastigheden op til 50 km/t.
Stor forskel fra 50 til 30 km/t
9 ud af 10 overlever et sammenstød med 30 km/t, mens du som blød trafikant kun har 30 % chance for overleve, når en bil rammer dig med 50 km/t.
Det skal være kommunalbestyrelsen, der skal afgøre, hvor der skal kunne dispenseres for den lave hastighed. I dag er det i Danmark Politiet der – uden om politikerne – fastsætter hastighedsgrænsen.
Når vi sammenligner os med andre lande er Danmark ved at være et af de få lande i Europa, der ikke allerede i dag har en lavere hastighed i byen.
Stor effekt af lavere hastighed
To forskere fra Institut for trafikplanlægning ved Det Nationale Tekniske Universitet i Athen, Grækenland har undersøgt effekterne af en lavere hastighed i 40 forskellige europæiske byer med flere end 200.000 indbyggere.
Her fandt forskerne, at en fartgrænse på 30 kilometer i timen i gennemsnit har reduceret antallet af ulykker med 23 %, dødsulykker med 37% og personskader med 38%.
Samtidig vil den lavere hastighed også reducere støjforureningsniveauerne med 2,5 decibel og reducere udledningen af kulilteemissioner med op til 17 procent.
Klimamæssigt er der ikke de store gevinster. Kun den sidegevinst det vil være, hvis den lavere hastighed og dermed større tryghed, vil kunne lokke flere på cyklerne.
Dette skal holdes op imod argumentet der taler for ikke at sænke hastigheden nemlig at transporttiden vil være længere. Den vil ifølge trafikforsker Mogens Fosgerau blive 3-5% længere og det er ifølge ham det væsentligste argument for at holde bilernes hastighed oppe i byerne.
Politikerne er meget tilbageholdende med at lave restriktioner over for den majoritetsgruppe som bilister er. Der er da heller ikke den mindste tvivl om at der vil rejse sig et ramaskrig fra bilister, og politikere vil således vige tilbage for at ændre på forholdene.
Der er da ellers ganske mange forhold, der taler for at de skal turde. Eftertiden vil takke dem for deres mod.
Ovennævnte blev bragt i Sjællandske medier den 9. august 2024